torsdag 10. januar 2008

Fødselshistorie

Jeg skal bare fortelle kort historie om fødselen.

-Mandag den 17. desember fikk jeg slimproppen kl 12 om morgen, og ventet spent på at vannet vil gå eller rier vil komme.

-Fra mandag natt til tirsdag, kl halv 2 om natten fikk jeg maserier(en slags rier som forberede fødsel) den foregår helt til kl 11 om morgen, ti min i mellom hver rier. Jeg trodde faktisk at jeg skulle føde på tirsdag, men ble nok skuffet da rier sluttet kl 11.

-Det skjedde ingenting fram til torsdag.

-Da kom rier på torsdag(svak rier) på Isa Leonoras termin, rier begynte kl 23.

-Rierne var kraftig utover natten, så ringte vi til KK, og fikk komme for å sjekke. Det var bare 3 cm åpning og Rigmor (jordmora min) hun puttet fingrene i skjeden for å liksom stimulere rier, for at livmor skal modnes fort. Ble selvsagt sendt hjem igjen.Etter det ble rier verre.

-Jeg måtte sove gjennom alle rierne, gjett hvor vondt det var, mamma og Bjarte satt og så hjelpeløst på meg.

-Mamma hadde varme pute, det hjalp litt, jeg hadde den under ryggen.

-Kl 13.30 måtte jeg til KK igjen for å sjekke, Rigmor sjekket og det var fortsatt 3-4 cm åpning. Og jeg ble faktisk irritert pga åpning vil ikke åpnes mer.

-Rier ble kraftigere og jeg ble innlagt på KK kl 14.30.

-Da kontrollere de rier og sparketest.

-Vi måtte vente litt på venterom, pga de måtte vaske en fødselrom til oss.

-Mamma hørte masse skrik rundt KK, mange kvinner skrek og hadde vondt. huff.

-Jeg jobbet og konsentrere meg om rier. Rigmor sjekket åpning og da gikk vannet ut. Hun sa til meg at det er ingen vei tilbake nå og fødsel er igang, men Rigmor synes at det var merkelig at åpning vil ikke åpnes, så fikk jeg tilbud om akupunktur, for at den skulle stimulere åpning og dempe smerte og tillegg fikk jeg dypp for å øke rier. Det var merkelig følelse å ta akupunktur, følte at nålene dempe nerver.

-Dyppen gjorde at rier er kraftigere, derfor fikk jeg epiduralbedøvelse.

-Etter det gikk alt fort, fikk pressrier med en gang og åpning var 10 cm, og fikk presse fritt.

-Jordmor var ikke forberedt at jeg skulle få Isa Leonora ut så fort, pga jeg presset henne ut på et press.

-Hun ble født kl 23.25, den 21 desember.

-Så alt var godt etterpå, alt smerte er borte. Jordmor skulle sjekke meg, og sydde litt.

-Det var herlig følelse å få Isa Leonora, og tenke på at fødsel er OVER!

-Fødselen tok meg et døgn, en hardt fødsel egentlig.

-Isa Leonora veide 3120 gram og 50 cm langt.


Nå ligger Isa Leonora og sover! Og jeg fikk skrive litt her!

Ellers har vi det fint, hun var litt slitsomt i begynnelsen, hun vil ikke sove om nettene. Men i de 4 siste nettene var hun flink å sove gjennom hele natt. Føler meg mer uthvilt nå. Hun har stor appetitt lyst, vil ha melk heletiden. huff stakkars pupp mi!! (hehe)
Hun har vokst litt, og alle små klærne hennes begynner å bli for små. huff.. Men heldigvis har hun altfor masse klærne, pga jul...
Jeg ble faktisk overrasket over Willys oppførsel mot Isa Leonora. Willy er så snill, han akseptere Isa Leonora og lukter på henne ofte.. Når Isa Leonora begynner å gråte, så går Willy vekk og lar meg få ta opp henne. Kanksje han skjønner at vi ventet barn da jeg var gravid.
Jepp tror det var alt jeg skulle skrive.

Isa Leonora er mett og godt!!




Snakkes folkens!!

10 kommentarer:

Julianna sa...

Heisann!
Der kom fødselshistorien :)

Det høres ut som en lang fødsel! Uff og uff, men glad alt er overstått. Og den store belønningen er selvsagt et velskapt datter!! :)

Lurer på om hørsel hennes? Reagerer hun på lyder eller hva?

Ønsker dere alt godt! Og kos dere med veslejenta, hun blir fort stor før dere aner!

Klemmer fra oss alle i Larvik :)

Vero sa...

Hei Juca!
Ja tror hun er hørende, hun reagerer alle slags lyd. Vi skal få brev snart, ang hørselskontroll.

-Vero-

Anonym sa...

Uff, for en fødsel. Men alt gikk godt og du fikk jenta di ;) Hun er nydelig og har vokst ja ;) Snart to uker gammel allerede jo, om jeg tenker meg om? :)

Anonym sa...

Spennende å lese...
Ja kjenner litt meg selv igjen i din fødselshistorien..

Godt å ha isa i armet ditt etter alt helvete (?) du har gjennomgått.. Dere få kos dere masse. Hils hjem fra oss..

Ina sa...

Hei.. akupunktur hjelper ja.. jeg tok den oxo under fødsel.. nervene ble roet ned, følte ikke liksom mye smerte i ryggen og litt utover magen. gjorde du oxo??
Nu kan du bare nyte tiden med isa leonora. hvorfor akkurat isa leonora? nyydelig og spesielt navn:) klemklem

Anonym sa...

Marit; hun blir faktisk 3 uker gammel i morra. tiden flyr!!

Marianne; ja det er godt å ha henne i armet!! Hils hjemme du også! lykke til med svangerskap!

Ina; vi har falt for navnet, først ville vi ha Leonora, men tenkte etterpå at Leonora kan være litt vanskelig å uttale for de fleste, så bestemte vi oss å finne en kort navn foran Leonora. Jeg letet i navnebok og fant Isa, synes at Isa Leonora passer perfekt sammen. Grunnen til at vi valgte Leonora, er at Bjartes bestefar som hette Leonard,(arv etter hans navn).

-Vero-

Unknown sa...

Moro å lese fødselshistorien. Satt igjen med en liten klump i halsen. Minnene strømmet på, det var VONDT ja! Men samtidig en utrolig fin opplevelse! :) Du gjennomgikk en lang fødsel, men så godt at du fikk henne ut før julaften! Hehe :)
Så søøøt Isa Leonora er! :D Kos dere masse med jenta deres, før dere vet ordet av det så har hun blitt 3 måneder! Det har jeg fått erfart nå! Hehe.
Klem fra oss :)

Jewelle's blogg sa...

Der kom fødselhistorien:D
alltid spent å lese andre sitt fødsel opplevelse...Du hadde en hardt dag/natt for det hadde jeg også opplevdt...fødsel var ikke igang før midt på natta.. slittsomt men deilig at fødsel er over:)
Hun er så skjønn kan ikke akkurat se hvem hun ligne på men synes hun ligne på verker deg og bjarte:)
lykke til videre..vi sees nok om ikke så lenge til:) klem

Anine sa...

Spennende å lese fødselshistorie! Hardt og tøff fødsel ja, men så deilig å ha det overstått og bare nyte alt det herlige som kommer fremover nå :-)

Anonym sa...

Heisann!!

Nei, Tristian har ikke fått noe fra tannfeen'n pga tanna har fremdeles ikke falt ut..Den er VELDIG løs, men får ikke den ut.. SÅ han må smøre seg med tålmodighet.

Terje prøvde å ta den ut for T igår, prøvde med masse forskjellige metoder,- men den sitter visst litt fast selv om den er veldig løs. Hehe.

Ja ungene er blitt så store!!

Hvordan har hun lille tulla det??
Bilder sier mye ja, riktig! Tjihi.

Klemmer fra Juca & co!